Utviklingen har vært forrykende når det gjelder Formel 1. Sporten startet opp i 1950, og har siden hatt verdensmesterskap med såkalte Grand Prix på spesialbygde baner rundt om i verden. Motorene har også utviklet seg stort, fra robuste turboladere til sugemotorer og elektriske batterier. McLarens’ konsept Mp4-X motor er en hybrid som reduserer utslipp og øker effekten betraktelig.

Men her skal vi se på noen motorer gjennom tidene og hvorfor de har satt preg på denne vanvittige sporten.

Turboladet kompressormotor

Man skal huske på at Formel 1 er en sport man trenger begrensninger for å utøve. Farten kommer opp over 350 km/t. Den aller første vinneren var Juan Farina i sin Alfa Romeo. Motoren var produsert av Alfa Romeo og hadde nummer 159. Det var en rekkemotor med 8 sylindere. I tillegg var motoren utstyr med turboladet kompressor som gjorde at enda mer luft ble sprøytet inn. Bensinen var godt blandet med metanol for å øke forbrenningen.

Ford Cosworth sugemotor

Fra 60-tallet og i mange år senere var det stort sett Ford som leverte motor til Formel-1-bilene. Denne Ford Cosworth DFV var en V8-forbrenningsmotor med fire ventiler for hver sylinder. Motoren kunne yte over 500 bremsede hestekrefter ved 11200 omdreininger og opp mot 400 Nm ved 8000 rpm. Motoren har produsert 12 førermesterskap og 10 konstruktørmesterskap i Formel 1.

Mercedes PU106A Hybrid

I 2014 kom et nytt paradigmeskifte. Motorene ble mindre igjen, fra 3 liters til 1,6 liters V6-motor med system for energisparing, vi hadde altså fått elektriske hybrider i Formel-1 sirkuset. Motorene ble konstruert med tanke på de nye reglene. Det var første gang siden 88 at motorene også var turboladet. Det kom også en rekke andre regelendringer, fordi motoren nå var en del tyngre.

Både Renault, Honda og Mercedes har nå utviklet el-motorer til sine Formel 1-biler, så nå er det på tide at sirkuset kommer i gang.